Playon!

PLAYON!: New Storytelling with Immersive Technologies

2019–2024 juhtis VAT Teater esimese eesti teatrina suuremõõdulist rahvusvahelist teatriprojekti „PLAYON!”, mis oli Euroopa Komisjoni „Loov Euroopa” kultuuritoetuste programmi raames ellu kutsutud nelja-aastane koostööprojekt (koroona-pandeemia tõttu muutus see viie-aastaseks). Projekti eesmärk oli astuda vastu digiajastu väljakutsetele noorele vaatajale mõeldud teatris.

„PLAYONi” idee sündis 9 teatri ja 2 ülikooli peale üle Euroopa, kellel kõigil on arvestatav kogemus digitaalsete tehnoloogiate loomingulises kasutamises.

Pühendatud teemale „Uued utoopiad digitaalajastul“ oli „PLAYON!” loodud selleks, et mõista, õppida, testida ja rakendada osalustehnoloogiat (nt mängukonstruktsioonid, virtuaalne ja liitreaalsus, helimaailm, holograafia jne) ning ühendada klassikaline loojutustamine kaasavate narratiivsete vormidega. Digitehnoloogiast on juba saanud kaasaegse teatri kasulik töövahend – nagu ka loomulik osa noore vaataja igapäevast. Käesoleva projektiga sai aga sukelduda selles valdkonnas põhjalikematesse ja suuremahulisematesse katsetustesse.

PLAYONi kontseptsioon, eelarve jaotus kui ka ajakava arvestasid sellega, et uute tehnoloogiate tundma õppimine ja rakendamine nõuab rohkemat aega ning finantsilist tuge kui konventsionaalne teater. Projekti tuumaks oli teatritöötajate sügav ja jätkuv õpe, mis algas rahvusvahelisel tasandil ning liikus sealt kodutasandile. Uued teadmised anti kohalikul tasandil kolleegidele ja partneritele edasi.

Projektil oli kolm sihtrühma.

Esiteks teatriprofessionaalid, kes soovisid rakendada uuenduslikke tehnoloogiaid teatris ning said projekti jooksul osaleda konverentsidel, töötubades ja häkatonidel.

Teiseks tehnoloogiaeksperdid, kellel oli huvi teatrisfääri vastu ja otsisid teatriväljalt inspireerivaid väljakutseid.

Kolmandaks noored, vanuses 16-29, kes tundsid tehnoloogilise teatri vastu huvi nii publiku kui osalejana.

Projektipartnerid olid:

Pilot teater (Suurbritannia)
teater Kolibri (Ungari)
teater O Bando (Portugal)
Dortmundi teater (Saksamaa)
teater Vårt (Norra)
teater Ludowy (Poola)
Landestheater Linz (Austria)
teater Elsinor (Itaalia)
Yorki ülikool (Suurbritannia)
Akadmie für Theater und Digitalität (Saksamaa)
VAT Teater (Eesti)

Projekti jooksul lõi VAT Teater kolm eriilmelist ja keerukat lavastust:

  • „Romeo ja Julia”: Aare Toikka tekst ja lavastus William Shakespeare´i teoste ainetel. Esietendus: 3.09.2020 Vaba Lava suures saalis. VAT Teatri jaoks suuremahuline lavastus saatus kõige keerukamatesse koroona-epideemia aegadesse. Plaanis oli katsetada branching-narrative võttestikku ja publiku kaasamist. Mõlemad eesmärgid muutusid antud oludes võimatuks. Siiski õnnestus lavastust mängida üle kahe aasta. Lavastuse sees kasutati erinevaid videolahendusi ja üks tegelastest oli lausa kuller-robot.
  • „Vivaarium”: Helen Rekkori, Mihkel Seedri, Sander Põldsaare ja Villem Rootalu ühise kontseptsiooni peale loodud tehnoloogiline osalusteatrilavastus. Esietendus: 18.01.2023 Sakala 3 Teatrimajas. Tegemist oli keeruka ja ambitsioonika projektiga. Läbi teatrimaja liikuv 100-liikmeline publik sai Helena Väinmaa loodud rakenduse kaudu teha valikuid. Nende põhjal jaotati publik nelja kapslisse, millega mindi teatraalsele ajarännakule. Oma keerukuse tõttu sai „Vivaariumit” mängida vaid 10 korda, ent lavastuse edasiarendusena eksisteerib online-versioon „Tasku-Vivaarium”. „Vivaarium” sai 2024. aasta teatriauhindadel kaks nominatsiooni (algupärandi ja etenduskunstide kategooriates).
  • „Haihtuv Tallinn”: Sander Põldsaare, Francesco Rosso, Helena Väinmaa ja Mihkel Seedri ühise kontseptsiooni põhjal loodud tehnoloogiline rännaklavastus. Esietendus: 30.05.2024 neljas Tallinna lokatsioonis (Paljassaare, Vineeri, Maarjamäe ja Ülemiste). Lavastus viis 80 huvilist Tallinna vähetuntud tühermaadele, kus välja jagatud nutitelefonide abil jäädvustasid inimesed videoklippe. Etenduse teiseks vaatuseks kogunesid osalejad Sakala 3 Teatrimajja, kus said näha algoritmi poolt osalejate klippidest moodustatud lühifilmi Tallinnast.

Olulisemate sündmuste kronoloogia:

  • 27.11-2.12.2019: VAT Teater korrdaldas Tallinnas Rahvusraamatukogus projekti avaürituse. Saabus ligi 100 rahvusvahelist külalist. Toimus konverents uutest tehnoloogiatest ja (ühiskondlikest) tulevikuvisioonidest. Osalejatele korraldati ka kahepäevane loominguline häkaton, mille raames valmisid esimesed osalusteatri võtetega lauamängud. Paika pandi projekti tegevusplaan.
  • 26.02.-1.03.2020: kogunemisel Budapestis osalesid Aare Toikka, Tiina Rebane, Mihkel Seeder ja Marion Jõepera. Sihiks võeti esimese lavastuse ettevalmistav töö. Siis aga tabas kogu maailma koroona-epideemia ja rahvusvahelised tegevused hangusid pooleks aastaks (mõnes riigis veel tunduvalt pikemaks ajaks).
  • 3.09.2020: üsna võimatuna näivas olukorras jõudis lavale VAT Teatri suuremahuline lavastus „Romeo ja Julia”. September osutus tagantjärgi üheks pisikeseks auguks karantiiniperioodide vahel – nii, et esietendus oli mõnes mõttes ime. Kahjuks tuli aga ohverdada nii mõnigi tehnoloogiline aspekt.
  • 25.-26.03.2021: kuna füüsiline reisimine ja kohtumine oli juba ligi aasta keelatud, siis kolis projekt internetiavarustesse. Märtsis toimus esimene „HOPE”, kõrgtasemeline rahvusvaheline online-konverents, mille põhifookuses oli küsimus, kuidas teatrid peaksid uutes oludes käituma: kolima internetti, ootama pandeemia möödumist või otsima vahepealseid lahendusi? Esimese „HOPEi” võõrustajaks kutsus VAT Teater teatriühenduse elektron¯ ja konverents leidski aset elektron.art keskkonnas.
  • 16.-19.09.2021: üle pooleteise aasta leidis viimaks aset füüsiline kogunemine – seekord Dortmundis. Helen Rekkor, Mihkel Seeder, Sander Põldsaar ja Villem Rootalu tutvustasid järgmise VAT Teatri lavastuse „Humanity Project” plaani, millest hiljem kasvas välja „Vivaarium”.
  • 4.-6.04.2022: toimus teine online-konverents „HOPE”, mis seekord tegeles teatrivälja laiendamise teemaga. Konverentsi raames leidis aset ka maailma esimene twitter-teatri aktsioon „Mother Hope and her Children”, kus kõik partnerid üheskoos twitteri vahendusel etenduse lõid. Eestit esindasid Karolin Jürise ja Mihkel Seeder.
  • 7.-10.04.2022: toimus töökohtumine Portugalis O´Bando teatri kolleegidega. Villem Rootalu, Helen Rekkor ja Mihkel Seeder tutvusid erinevate motion- ja movement-tracking tehnoloogiatega. ’
  • 8.-11.06.2022: VATi esindus Berliini kogunemisel, et külastada „Re:Publica” festivali. Sander Põldsaar tutvustas esmakordselt „Haihtuva Tallinna” kontseptsiooni.
  • 22.-26.11.2022: kogunemine Yorkis, kus Mihkel Seeder, Helena Väinmaa ja Sander Põldsaar tutvusid erinevate 3D-modelleerimistehnoloogiatega. Paralleelselt käis kodumaal intensiivne töö „Vivaariumiga”, sest detsembris algasid esimesed publikutestid.
  • Jaanuar 2023: kuu, mis oli pühendatud „Vivaariumile”. 10 etendusele eelnesid 8 publiktesti. Terve maja oli täis „Vivaariumi”-reaalsust.
  • 28.02-3.03.2023: Krakowis toimus esimene tudengitele suunatud häkaton. Eestist esindasid Eesti Kunstiakadeemia interaktsioonidisaini kaks tudengit. Vaid mõne päevaga loodi toimivad tehnoloogilised ja loomingulised kontseptsioonid, mida tutvustati teatrite esindajatele.
  • 16.-20.05.2023: VAT Teatri esindus Budapestis Teatriolümpial, kus sai osa partnerite osalusteatrietendustest ning võeti kokku „Vivaariumi” lavastamiskogemus.
  • 8.-13.09.2023: Linzis toimus noorteprojekt „Future Echoes”. Eestit esindasid Tallinna 32. Keskkooli gümnasistid. Koos teiste õpilastega loodi üle linna kulgev rännaklavastus. VATi esindajad Piret Soosaar-Maiberg ja Mihkel Seeder külastasid koos õpilastega ka uute tehnoloogiate tippfestivali „Ars Electronica”.
  • 30.09.-2.10.2023: töölaager Dortmundis, et valmistada ette kolmanda lavastuse tehnoloogiaid. Sander Põldsaar ja Helena Väinmaa said paika lavastuse tehnilise strateegia.
  • 3.10.2023: toimus kolmas „HOPE” konverents, seekord hübriidvormis (nii internetis kui Dortmundis). Fookuses oli tehisintellekti autorsuse küsimus.
  • 13.-17.03.2024: teine loominguline häkaton Palmelas. VATi esindasid jällegi kaks EKA interaktsioonidisaini tudengit.
  • Mai 2024: kuu pühendatud „Haihtuva Tallinna” väljatoomisele. Enne esietendust toimus 12 publikutesti.
  • 7.-10.09.2024: korraldas VAT projekti lõpukogunemise Tallinnas Sakala 3 Teatrimajas. Ligi 70 väliskülalist ja ka kohalikud huvilised said osa viimasest „HOPE” konverentsist, tehnoloogiliste teatriinstallatsioonide mini-festist „Teater taltsutab tehnoloogia?” ja „Haihtuva Tallinna” ingliskeelsest erietendusest.

Loov Eesti leht

Pildid ja Videod