Lisaks etenduste vaatamisele on võimalik osaleda teatri haridustegevustes, mis hõlmavad nii lisamaterjale, mängulisi töötubasid kui eri algatusi, projekte ja sündmusi. Eesmärk on muuta õpilastele teatriskäik tervikkogemuseks: et toimub eelhäälestus, mõtestatud kohalolek teatris ja tagasiside. Soovime luua tingimused, mis aitavad tõsta teadlikkust teatri kui nähtuse osas, kuid eelkõige iseenda ja maailma tunnetamise osas. Pakume võimalust lavastustes ette tulevaid elulisi teemasid koos noortega põhjalikumalt käsitleda nii enne kui pärast teatriskäiku. 37. hooajal saavad haridustegevused juba 13. aastaseks! Erinevad töötoad sobivad ka omavahel jätkutöötubadena. Küsige julgelt kombineerimise soovitusi.
MÄNGULISED TÖÖTOAD ISESEISVALT VÕI SEOTUNA LAVASTUSTEGA:
Haridustöötoad enne või pärast etendust on seotud etenduse teemadega. Töötoa kutsumine ei pea aga alati olema seotud teatriskäiguga. Enamikku töötubadest saab kutsuda ka täiesti iseseisva sündmusena. Olenevalt sisust sobivad töötoad väga eri konteksti, sh näiteks inimeseõpetuse tundi, klassiõhtule või mõne muu sündmuse juurde nii koolis, noortekeskuses kui mõnes teises asutuses. Pakume töötube ka täiskasvanutele. Täiskasvanute töötoad on küll kogemuslikud, ent pakuvad lisaväärtusena võimalust mõtestada, kuidas rakendada töötubades kogetud meetodeid noortega tehtavas töös. Töötubasid viiakse läbi kokkuleppel ning enamasti toimuvad need tellija ruumides.
AITAN LAPSI heategevusprojekti kaudu saab esitada taotlusi haridustöötubade tellimiseks õpilastele TASUTA. Teatris või töötubades saavad osaleda vähemate võimalustega õpilased kuni gümnaasiumiea lõpuni. Lisaks soovitame uurida Teater Maale (transpordi toetus) ja Kultuuriranitsa toetuste kohta.
LISAVÕIMALUSED ÕPETAJALE KODULEHEL:
Kõigi, eriti just keerulisemate lavalugude puhul, on hea õpilasi enne teatrisse tulekut ette valmistada ning pärast pakkuda neile ka võimalust kogetut lahti mõtestada. Selleks oleme uuendusena oma kodulehele enamiku lavastuste juurde lisanud ka viite, LISAVÕIMALUSED ÕPETAJALE, kus lisaks töötubade infole saab tutvuda ka põneva lisamaterjaliga:
LAVASTUSE TEEMASID AVAV LISAINFO – iga lavastuse kohta vastava lavastuse ja lavastusega seotud töötoa lehel. Selle materjali eesmärk on avada lavastuse olemust, aitamaks õpetajal otsustada, millist lavalugu oma õpilastele vaatamiseks pakkuda. Üleval on näiteks etenduse teemaga seotud kasulikke linke, fotosid etendusest ja töötubadest,videosid proovist või lavastust portreteerivast kultuurisaatest, samuti artikleid, õpilaste tagasisidet (nii töötubade kui etenduste kohta). Iga noortele mõeldud lavastuse kohta on vastava lavastuse kodulehel kirjas sihtgrupp, etenduse teemadering ja mõned soovituslikud ettepanekud, millise õppeaine raames lavastus võiks leida kasutusvõimalusi.
TOETAVAD MATERJALID– rubriik kodulehel, kus on abistav materjal kasutamiseks enne või pärast teatriskäiku. Sealt on leitavad konkreetsete lavastuste lisamaterjalid, teatris käitumise teemalisi materjale, toetav küsimustik lavastuse analüüsiks, mida õpetaja saab kasutada samuti nii enne kui pärast teatriskäiku, suunamaks õpilasi jälgima lavaloo erinevaid aspekte. Küsimustiku koostas VAT Teatri kunstiline juht Aare Toikka. Samuti on seal üleval õpetajate kohtumise kokkuvõte, kus muuhulgas ära toodud ka teiste õpetajate soovitused loovate meetodite osas, mida klassis enne ja pärast teatriskäiku rakendada.
SÜNDMUSED, PROJEKTID, KONKURSID – oleme aastate jooksul loonud palju erinevaid projekte, sündmuseid ja konkursse, mille raames loonud sildasid kogukonnaga. Olgu siis eesmärk koolivägivalla ennetus või lavastuse materjali leidmine koostöös noorte ja õpilastega, noorte näidendkirjutajate leidmine või teatriskäitumise teema esiletõstmine. Ja need on vaid mõned näited. Sündmuste sarjast võiks esile tuua VAT Ekstra, mille raames on loetud näidendeid, korraldatud teemasündmuseid ja lavastusi avavaid sündmuseid. Samuti regulaarselt toimuvad õpetajatega kohtumised vähemalt kaks korda hooajal – õpetajate ja emakeele päeva puhul.
TAGASISIDEVÕIMALUSED:
Ootame õpetajate ja õpilaste kirjutisi lavastuste ja töötubade kohta. Hooajal lõpus premeerime aktiivsemaid üllatusega! Kirjutised saab saata: mihkel@vatteater.ee. Ootame ka külastama VAT Teatri Instagrami ja Facebooki lehekülge ja jagama fotosid ja mõtteid töötubadest, kasutades viidet #vatitöötoad. Liituda saab meie ÕPETAJATE INFOLISTIGA. Soovist andke märku haridustegevuste juhile. Soojalt on oodatud õpetajate ettepanekud, missugused toetavad töötoad jt tegevused ning materjalid võiksid veel rikastada teatri tervikkogemust.
Aastaid on foorumteatri meetod olnud meie haridustöö osa, selle meetodi praktika ja võimaluste kohta saab lugeda kodulehelt rubriigist Foorumgrupp.
Rõõmurikast ja inspireerivat koosloomist!
Piret Soosaar-Maiberg
Haridustegevuste juht / piret@vatteater.ee
UUDISEID 2023/24 HOOAJAST:
Siit saab lugeda varasemate tegevuste kohta alates 2007.aastast:
UUDISEID 2022/23 HOOAJAST:
- 17.mail esietendus “Foorumetendus: Vaheaasta”. Lähemalt lavastusest Õpetajate Lehe artiklist “Uus noortelavastus „Foorumetendus: Vaheaasta“ pakub võimaluse sekkuda loo kulgu!.
- Huvitav Kool artikkel foorumteatrist ja uuest foorumlavastusest “FOORUMTEATER – teater, mis esitab küsimusi”.
- 15.märtsil toimus suur Koolinoorte Teatripäev. VAT Teater osales kolme töötoaga – näidendikirjutamine, ukraina folktants ja lavavõitlus. Noortesaade NOVA tegi ka spetsiaalse saate meie lavavõitluse töötoast.
- VAT Teatri haridustegevuste materjalid nüüd ka HARNO E-koolikotis! Loe ka artiklit: Teater kutsub! VAT Teatri õpetlikud materjalid nüüdsest ka E-koolikotis kõigile kasutamiseks
- UUS kaasav lavastus ainult jaanuaris: “VIVAARIUM”! Õpetajate Lehe artikkel “VAT Teatri „Vivaarium“ kutsub ruumi- ja ajarännakule”.
- Huvitav Kool artikkel uuest lavastusest “VIVAARIUM” ja laiemast kontekstist ja taustast “KaasaVAT teatrit”.
- Tantsutöötubade jõulukuu pakkumine 2022 toob palju rõõmu üle Eesti!
- Vaata Pirita Majandusgümnaasiumi 12. klassi õpilase Liisi Viirmaa loodudanimatsiooni/videot, mille aluseks on VAT Teatri lavastuse “Võõras” vaatamise kogemus ja peegeldused. Video on loodud kirjanduse õpetaja Mario Kekiševi soovitusel ja valminud õppetöö raames. Videot on võimalik kasutada õppematerjalina nii enne kui ka pärast etenduse vaatamist, aga miksmitte ka raamatu käsitlemisega seoses kirjanduse tunnis.
- Artikkel Õpetajate Lehes “VAT Teatri sünnipäevahooaeg uues kodus” (30.10.22)
- “Mesilane sinu peas” pakett: 1.) Etenduse vaatamise järgselt saab planeerida kirjutamistöötuba “VATinaarium”. 2.) Valmis põhjalik lisamaterjal, mida soovitame kasutada enne ja pärast teatriskäiku. 3.) Challenge #vatmesilane Tiktok´is ja Instagramis. “Mesilane sinu peas” etendustel saab näha vahvat tantsu, mida saavad nüüd õppida kõik inimesed! Osaleda võib nii klassiga, sõpradega kui ka üksi. Kuidas osaleda? Leia lugu, mis sulle meeldib, õpi selle järgi ära videos nähtav tants, filmi ja lae üles Tik-Tok´i või Instagrami kasutades teemaviidet #vatmesilane. Kui soovid kasutada sama heli, mis antud videos, siis klikka lihtsalt video all olevat nuppu “use sound”. Parimaid videosid premeerime vahvate üllatustega!
- #VATMESILANE CHALLENGE VIDEO– tantsuliikumistega rõõmus loovharjutus enne või pärast “Mesilane sinu peas” vaatamist lisategevusena või iseseisvalt! Võib osaleda nii üksi kui grupiga! Parimatele auhinnad! Tantsu-challenge on leitav sotsiaalmeedias siin: shorturl.at/djoP7 ja shorturl.at/koPY8.
- Uued ukraina lasele mõeldud töötoad: MODERNES VÕTMES UKRAINA FOLKTANTSU TÖÖTUBA – alates 7. eluaastast. Töötuba on võimalik teha ka eestlastele, ukraina kultuuri tutvustamise eesmärgil, sel juhul on vajadus tõlgi järele koolist, sest töötuba toimub ukraina või vene keeles. LAVAVÕITLUS – iseseisvalt, nüüd ka ukraina lastele või pärast etendust „Pal-tänava poisid”. Alates 7. eluaastast.
- Uudisena on meie materjalid leitavad digiõppevaramu e-koolikoti lehelt.
VALIK VANEMAiD UUDISEiD:
- Meil on väga suur rõõm teatada, et oleme leidnud kaks suurepärast juhendajat meie uutele teatriteemalistele ukrainakeelsetele töötubadele ning me oleme jõudnud pakkuda juba töötubade rõõmu mitmetele koolidele ja gruppidele nii Tallinnas kui väljaspool pealinna. Siit saab näha Ristiku Põhikoolis väga toredasti toimunud töötoa kohta väikest tagasisidet kooli kodulehelt: https://www.tallinn.ee/est/ristiku/Uudis-Oppisime-Ukraina-tantsu.
- Huvitava Kooli blogis räägivad Mari-Liis Velberg ja Mihkel Seeder pikemalt kahe lavaloo, saksa autori Roland Schimmelpfennigi “Mesilane sinu peas” (vanusegrupile 10+) ja pika noorteprojekti tulemus “Woke & Vihane” (vanusegrupile 16+) saamisloost, teemadest ning edasistest plaanidestki. Artikkel “Et hea (teatri)harjumus ei kaoks”.
- Vaata Mihkel Seedri artiklit Õpetajate Lehes “Suurim suhtluserror on suhtluse puudumine”
- VAT Teater osaleb ATZE Musiktheater GmbH algatuses, kus ligi 80 saksa kooliõpilast saadab teatritele üle maailma postkaardi sõnumiga “I miss culture, because…”(“Ma igatsen kultuuri, sest…”). Teater aga saadab vastuse lapsele sõnumiga “We miss our audience, because…” (“Me igatseme oma publikut, sest…”). Eesmärk on tõsta esile, kui vajalik on side publiku ja teatritegijate vahel, eriti veel praegusel ajal. Vaata lähemalt Rahvusvaheliste projektide alt.
- Haridustegevuste juht Mari-Liis Velberg kirjutab VAT Teatri haridustegevuste ajaloost ja käesoleva hooaja plaanidest Haridus- ja Teadusministeeriumi Huvitav Kool blogipostituses “Vanusedetektor – VATi haridustegevuste 10. sünnipäev! Kui sügavale lähevad juured tegelikult ja millised viljad on valmimas sel hooajal”
- Vaata Mihkel Seederi artiklit Õpetajate Lehes “VAT Teater kutsub koolinoori tähenduserroreid märkama”
- Dramaturg Mihkel Seeder kirjutab lavastusest “Romeo ja Julia” ja selle juurde sobivast kirjutamistöötoast “VATinaarium” värskes Haridus- ja Teadusministeeriumi Huvitav Kool blogipostituses “Romeo ja Julia” – võimalusterohke nii tegijale kui vaatajale”
- Vaata artiklit Õpetajate Lehes, mis tutvustab uusi lavastusi ja töötubasid “VAT Teatri sügises on kolm uuslavastust”
- Pakume võimalust nii reaalis kui veebiteel osaleda kirjutamistöötubades, mida viib läbi meie teatri dramaturg Mihkel Seeder.
- Samuti on uudisena võimalik veebiteel osaleda töötoas “SEKSUAALSUS JA MEIE ÕIGUSED” (seotuna lavastusega “Kiskja” nii õpilastele kui õpetajatele). Saame teha töötoa selles virtuaalses keskkonnas, mis teile ja klassile/grupile kõige paremini sobib ehk lepime selle iga õpetajaga eraldi kokku. Vajadusel saab kasutada Aitan Lapsi programmi toetust, kui materiaalsetel põhjustel pole võimalik töötuba kutsuda.
- Mari-Liis Velberg ja Mihkel Seeder kirjutavad Haridus-ja Teadusministeeriumi blogis Huvitav Kool VAT Teatri lavastustest ja töötubadest “Ebamugavus pole piisav põhjus. VAT Teater ehitab sildu kooli ja teatri vahele”.
- SOODUSPAKETT! Kui tellida ka töötuba “VATinaarium”, on pilet etendusele “Kas kalad magavad?” vaid 10 eurot! SOODUSPAKETT! Kui tellida ka töötuba “Seksuaalsus ja meie õigused”, on pilet etendusele “Kiskja” vaid 12 eurot! Lähemalt uudisest.
- Mari-Liis Velbergi postitus Haridus- ja Teadusministeeriumi Huvitav Kool blogis “Dialoogi ja mängu võlujõust ehk foorumteater VAT Teatri juures juba 20 aastat! “
- Artikkel foorumteatrist “Miks meile on vaja foorumteatrit?Aprillis saab 20 aastat esimestest foorumteatri etendustest “Vägivallata Noorus” festivalil. Rääkisime Õpetajate Lehe ajakirjaniku Tiina Vapperiga sellest, miks foorumteatrit noortele vaja on. Artiklile on lisatud ka õpetaja Anu Kušvidi kommentaar.
- Kokkuvõte ajurünnakust. Emakeelepäeva puhul toimunud õpetajate sündmusel leiutasime koos õpetajatega töötubade ja kooltegevuste ühendusvõimalusi ja projektide ideid. Väike kokkuvõte on siin.
- Video flamenkotantsu töötoast. 2018.a detsembrist 2019.a märtsini toimus koostööprojekt Tallinna Saksa Gümnaasiumiga, mille raames 1.-9.klassini kõik õpilased kogesid töötubasid ja etendusi. Vaata VIDEOT rõõmsatest hetkedest flamenkotöötoast: https://www.facebook.com/teatervat/videos/2008083436154738/
- Üle pika aja toimusid RR Teatrisaalis avalikud foorumteatri etendused, teemal “Riigieksam”. Loe lähemalt siit
- Stseenivõistluse võitjad on selgunud! Loe lähemalt siit. Mihkel Seeder räägib stseenivõistlusest “VAT, KUS DIALOOG!” ETV saates “Terevisioon” (29.jaanuar 2018)
- VAT Teater on nüüd Haridus- ja Teadusministeeriumi algatuse Huvitav Kool partner.
- Aruküla Põhikooli “Sallivuse nädal” raames toimus detsembris lausa VATi töötubade minimaraton: improteater, lookirjutamine, tantsuline “Lugu liikumises ja rütmis” ja foorumteater “Noor virtuaalmaailmas”. Õpilased said mitmekülgselt hoolivust ja headust endas kasvatada. Loe ka õpilaste tagasisidet pärast “Lugu liikumises ja rütmis” töötuba.
- Ala Põhikooli õpilased lustisid improteatri töötoas. Lähemalt saab lugeda siit.
- Kuulutasime välja stseenikirjutamise konkursi “VAT, KUS DIALOOG!” ja käisime rääkimas Õpetajate Lehele nii uuest konkursist kui VAT Teatri pikaaegsest tööst õpilaste ja õpetajatega. Lähemalt: “VAT Teatri dialoogid õpilaste ja õpetajatega”. Mihkel Seeder rääkis võistlusest ka KUKU raadios hommikusaates (6.11.17), järelkuulata intervjuud saab siit.
- Valmis esimene pikem toetav materjal “SEKSUAALSUS JA MEEDIA MÕJUD” mis on mõeldud õpetajatele kasutamiseks enne või pärast “Kas sulle meeldib porno?” teatrikülastust ning enne või pärast osalemist töötubades “Meedia meie elus” ja “Seksuaalsus, identiteet ja meedia mõjud”. Samas sobib materjal ka kasutamiseks täiesti iseseisvalt seksuaalteemade käsitlemisel koolis. Materjali koostasid Kristina Birk (Eesti Seksuaaltervise Liit) ja Mari-Liis Velberg.
- TÖÖTUBA ÕPILASTELE: “Seksuaalsus, identiteet ja meedia mõjud”. Toimub pärast „Kas sulle meeldib porno?“ etenduse külastust ja sobib alates 14. eluaastast.Ühiskonnas on palju tabusid ja teadmatust seksuaalsuse ning soo teemadel. Töötoas küsitakse näiteks: Mis on seksuaalsus? Kuidas mõjutab meie arusaama sellest meedia? Millised on soorollid ja soostereotüübid meie ümber ning millised on need meie peas? Kuidas need mõjutavad meie elu ning valikuid? Töötuba toetab põhikooli ja gümnaasiumi sotsiaalainete erinevaid teemasid nagu sugu, identiteet, seksuaalsus, soorollid, soostereotüübid.
- VAT Teater oma haridustegevusega (haridustegevuste juht Mari-Liis Velberg) esitati Aasta hariduse sõbra nominendiks. Loe lähemalt.
- Loe Meeli Parijõgi artiklit Õpetajate Lehes (21.10.16) “Haridustöötoas võib saada kogu eluks innustava sähvaka”
- TÖÖTUBA ÕPILASTELE JA ÕPETAJATELE: „Lugu liikumises ja rütmis” (läbiviijad Mari-Liis Velberg ja Tanel Ruben)
- Jätkub osalemine rahvusvahelises projektis Projekt Platform Shift +, kus on olulisel kohal noortega dialoogis olles uute näidendite ja lavastuste loomine.Projekti üldiseks teemaks ongi noored, tehnoloogia ja internet ning vastastikused mõjutused. Projekti raames toimus 2015.aasta kevadel kirjutamiskonkurss “VEEB” ja mitmed töötoad koolinoortega üle Eesti, et uurida noorte aravamusi ja lugusid antud teemadel.
- 2016. aasta jaanuaris jõudis lavalaudadele projekti esimene lavastus „Web Demon”(vanusegrupp: 14+), milles mängivad Elina Reinold, Liis Pokinen, Tanel Saar ja Ago Soots. 2017. aasta kevadel jõuab vaatajateni projekti teine lavastus, mis sünnib koostöös itaalia laste- ja noorteteatriga Elsinor ning kannab pealkirja „MISTER GREEN”.
- Neljandat hooaega alustab koostöös Drakadeemiaga ilmavalgust näinud sündmustesari VAT EKSTRA . Esimene kohtumine leiab aset 2. detsembril 2016 ja kannab alapealkirja „Lavaproov 2: Kataloog”, mille raames kantakse Jim Ashilevi juhtimisel publikule ette Liis Seina näidend „Kataloog”.’
HARIDUSTEGEVUSTE ALGUS JA ARENG VAT TEATRIS
Siit saab lugeda põhimõtetest, mis kandsid tegevusi ja mõnest näitest projektide osas: VAT Teatri haridustegevuste varasem ülevaade, ettekanne 2016.a mäluasutuste seminaril
VAT Teatri haridustegevused aktiveerusid uue ametikoha loomisega 2007.a, mil VAT Teatri foorumgrupi projektijuhtina asus teatris tööle Mari-Liis Velberg (haridustegevustre juht kuni 2023.a). Esimesed aastad oli just foorumteatri tegevus peamine suund ja toimetas akiivselt ka VAT Teatri Foorumgrupp. Ametinimetuse juurde lisandus nimi educator ja edasi aga juba haridustegevuste juht. Alguse said ka õpetajate sündmused sügiseti õpetajate päeva, näidendikuu ja vaimse tervise kuu ja kevadeti emakeelepäeva ja teatrikuu puhul ning aktiveerus valdkonna arendamine.
VAT Teater on korraldanud tööd koolide ja kogukonnaga juba alates 1999.a, mil toimus festival „Vägivallata noorus”, sh vägivallateemalisi foorumetendusi, teavitustööd ja ennetusprojekte üle Eesti ja koolinoored kui sihtgrupp ning põhimõte noortelt-noortele on olnud alati tähtis. Foorumteatri tegemised ulatusid etendustest festivalideni, kogukonna projektidest ülikooli koolitusteni.
Mitmed VAT Teatri haridustöötoad on arenenud välja foorumteatri erinevatest elementidest ja tuginedes sellele koostööle kogukonnaga/publikuga. Esimene ametlik haridustöötuba oli 1.11.2010 “Meedia meie elus” seotuna lavastusega “Kas sulle meeldib porno?”. Sealt edasi tuli palju eri töötubasid ja ettevõtmisi. Esimesi töötubasid lisaks meedia töötoale: lavavõitlus (alguses seotuna lavastusega “Robinson ja Crusoe”), improvisatsioon (hiljem improteater), foorumteater (alguses seotuna lavastusega “Kirjaklambritest vöö”, “Teine võimalus” (Seotuna lavastusega “Salto Mortale”, “Help! Help yourself!”. Hiljem lisandusid kirjutamisetöötoad ja ka foorumteatri töötuba “Noor virtuaalmaailmas” jpt ning vastavalt lavastustele, mis mängukavas uuenes töötubade nimekiri pidevalt. Palju töötubasid on olnud seotuna lavastustega ja eraldiseisvalt, loodud on palju eri lisamaterjale ja koostööprojekte, võistlusi nii Eestis kui rahvusvaheliselt. Haridustegevuste arhiivist saab lugeda toimunud haridustöötubade ja võistluste kohta. Materjalide lehelt lugeda aga loodud lisamaterjalide, videote, õppematerjalide, artiklite kohta.
Haridustegevuste valdkonna arengule on palju on kaasa aidanud erinevad rahvusvahelised koostööprojektid, kus on oluliseks fookuseks olnud publiku kaasamine näidendite ja lavastuste loomisesse, sh noorte innustamine eri meetodite kaudu. Koostöö koolidega on väga rõõmustav ja põhjalik olnud. 2009-2018 oli VAT Teater kahes rahvusvahelises projektis (Platform 11+ ja Platform shift+), kus osalesid teatrid üle Euroopa. Projektid kaasasid loomisprotsessi ka publikut, sh eriti just noori vanuses 11+ ja 14+. Edasi tegevus rikastus ja laienes ning peamine fookus ei ole olnud ainult foorumteatril, vaid ka teistel noori kaasavatel meetoditel. Sel ajal toimus omamoodi uus plahvatus ja välja on kujunenud haridustegevused.
Foorumteatri meetod on olnud haridustöötubade alustala ja toiminud ka kui uurimusmeetod, et näidendite ja lavastuste materjale leida ja analüüsida ning publikuga testida ja mõtestada. Läbivaks teemaks neis projektides olid internetiohud ja tehnoloogilised uuendused teatris. Mõned näited, mis lavastuste loomisprotsessis foorummeetod rakendus leidis. Näiteks “Netis sündinud” (2013) lavastuse eeltööna viidi üle Eesti läbi internetiohtude temaatikat käsitlevaid töötubasid ning noortelt saadud teavet kasutati näidendi kirjutamisel. Samuti toimus foorummeetodi kaudu töö lavastuste “Kirjaklambritest vöö”, “Web Demon” ja “Salto Mortale” puhul. Iga lavaloo puhul oli protsess eriline ja ainuomane. Aga peamine märksõna oli dialoog ja sild noortega ja nendega materjali analüüs foorummeetodi kaudu. Lisaks foorumile rakendati mitmete lavastuste eeltöös ka muid haridustegevusi, mille raames õpetajad ja õpilased olid protsessi kaasatud ja toimus dialoog lavastaja, dramaturgi, näitlejate, kunstnike, foorumteatri tegijate vahel. Muuhulgas näiteks kirjutamistöötoad, et koguda ainest ja testida materjali tõelisust, ideekonkursid, lavastamise perioodil aga kontrolletendusel õpilaste tagasisidega arvestamine. Sellisest tööst kasvasid välja töötoad, mida rakendada pärast etenduse vaatamist.
Näide noortega tööst sel perioodil. 2009-2012 kestnud Platform 11+projektis esimesel aastal kirjutasid dramaturgid üle Euroopa 11 uut näidendit, teise aasta näidendid sündisid kahe maa koostööprojektina ja viimasel hooajal valmis kogutud materjalist ühine, kogu Euroopa noori puudutav lugu. VAT Teatri poolt olid kaasatud dramaturgid Marion Jõepera ja Kristiina Jalasto ning kunstnik Inga Vares. Noorte töötubasid viisid läbi loodava lavastuse dramaturg, lavastaja, näitlejad või kunstnik ning foorumteatri projektijuht/educator Mari-Liis Velberg. Projektis osalesid VAT Teatri Foorumgrupp ja Tallinna 32.Keskkooli teatriklass – “Kirjaklambritest vöö ” loomise protsess; Tallinna Hariduskolleegiumi 8.klass – “Salto Mortale” (dramaturgid Kristiina Jalasto ja Michaela Zakutanska); Merivälja Kooli 5.klass – “Help!” protsess (dramaturgid Aare Toikka ja Peter Horvath). Merivälja Kooli noored said näiteks osa avatud proovist kooliklassis, tutvusid foorumteatriga, mängisid ise ühte stseeni näidendist ning joonistasid pildi, kuidas lugu nende nägemuses lõpeb (juhendasid Mari-Liis Velberg ja Inga Vares). Samuti vaatasid samad noored esietenduse-eelsel nädalal “Help!” läbimängu, mille järel andsid lavastustrupile tänuväärset tagasisidet.
Samuti lavalugu „#kaotamindära”, mille järgselt saab kutsuda töötuba „Noor virtuaalmaailmas”. Lavastuses on mitmed kriitilised teemad nagu näiteks: koolikiusamine, depressioon, eneselõikumine, keerulised peresuhted, ohtlikud arvutimängud, noorte vaimne tervis, enesetapp jne. Lavastuse vaatamise järgse töötoa eesmärk on käsitleda lavastuses õhku jäänud teemasid, analüüsida tegelaste käitumist ning erinevate foorumteatri tegevuste ja harjutuste kaudu pakkuda noortele võimalust otsida võimalikke lahendusi erinevatele probleemidele, mis lavastuses ilmnevad.
Seega foorumteater oli küll ka haridustegevuste alustala, aga edasi kujunes juba palju uusi töötubasid (lavavõitlus, improteater, kunsti, kirjutamise jne) näidendite materjalide leidmise ja arendamise protsessis rakendamiseks, edasi juba lavastuste loomise juures toeks ja siis juba mängukavas olevate etenduste eel ja järel kooligruppidele tellimiseks. Ja muidugi kirjalikud toetavad materjalid ja paketid. Aga ka kõikvõimalikud võistlused, konkursid, noorsoovahetused, sündmused, projektid. Eesmärk dialoogis kogukonnaga luua ja selliseid lisavõimalusi, mis reaalselt oleksid tõstvad, jõustavad ja toeks. Aina enam on ehitunud süsteem, mis kannab endas palju kihte ja võimalusi.