Mööduv hooaeg oli teatri esimene täishooaeg Sakala 3 teatrimajas. Esietendunud on 6 uuslavastust – kõik väga erilised nii sisult, vormilt kui žanrimääratluselt: arrogantne elupelg „Võõras“ (Camus, Teder, Seeder, Jänes, Kose, Muul, Põllu, Jürise, Saar, Põdersoo, Soots, Sarv), tegevusmõtlus laval „In Memoriam Bellingshausen“ (Väli, Kübar, Allik, Robam, Kadastu, Tilk, Truup), tagasidraama „Hell Häving“ (Ridley, Toikka, Vihmar, Muul, Põllu, Koldits, Põldsaar, Junti, Schmidt, Oja, Parbus), diktaatori sünni anatoomia nutitelefonis „Vivaarium“ (Seeder, Rekkor, Põldsaar, Rootalu, Väinmaa, Saar, Kirbits, Tammemägi, Põdersoo, O’Bando, Playon jpt.), mäluteater „Agnes, kroonikud ja Psühhokroonikud“ (Karusoo, Tamberg, Roose, Ruttas, Saukas, Vunš, Prints, Teetamm, Auling, Birnbaum, Ester, Grinberg, Muru, Palumaa, Pihlak, Preimann, Prits, Rohumaa, Siil, Soon, Susi, Vendel, Vahur) ja foorumteater „Vaheaasta“ (Rooste, Teder, Jürise, Toikka, Soosaar-Maiberg, Väli, Reinold, Teder, Saar, Pihlak). Nimed sulgudes kõnelevad enda eest – teater on meeskonnatöö, sünergia ja köielkõnd.
37. hooaega alustame esietendusega „Kabaree.Põrgu“, mis tõukub legendaarse kunstniku Eduard Wiiralti loomingust. Lavastaja Tanel Saar on noppinud Wiiralti kahelt detailirohkelt gravüürilt kimbu tegelasi ning andnud neile loo. Keegi põgeneb. Keegi otsib inimlikku puudutust. Keegi kahetseb. Keegi peab lahingut mineviku deemonitega. Kui vaid saaks oma muredest lahti! Kasvõi sekundiks, kui absindi ja muusika koosmõju tekitab nii mõnusa, sooja ja turvalise tunde… Tanel Saare lavastajaportfooliost leiab VAT Teatri ebatavalisemad lavastused: „Aadam ja Eeva”, „Eine murul”, „Blow-up” ja „Oidipus.Antigone”. Füüsilis-tantsuline „Kabaree.Põrgu” meelitab vaataja aina sügavamale hämarasse Saare-tihnikusse.
Järgmisena jõuab uuslavastustest vaatajate ette noore kustniku Joel Väli uus töö VAT Teatris pealkirjaga „Ballaad loomulikkusest“. Joel Väli diplomitöö VAT Teatris, tegevusteatri lavastus „In Memoriam Bellingshausen“ osutus väga edukaks. Kunstnik Väli jätkab VATis inimese uurimise protsessi läbi tegevusliku vaatluse. Joel Väli tegevusteatri meetod erineb teatriloos tuntud tegevusliku analüüsi meetodist vaid karva võrra ja see karv on leitav kiskja looma nahalt.
Aare Toikka pöördub tagasi juurte juurde ja toob lavale noortelavastuse. Toikka on olnud eesti noorsooteatris teemurdja ja tema märgilistest lavastustest on endiselt kavas „Faust“ ning „Pal-tänava poisid“. Toikka uus lavastus esietendub jaanuari keskel.
Teatri dramaturg Mihkel Seeder valmistab ette iroonilise suurteose, milles ühendatakse kõik VATi võlud ja valud pööraseks stiilipeoks. Lavastus tööpealkirjaga „Revident evil“ kõnetab kõiki kontorirotte üle maailma ja tõenäoliselt peab VAT leidma suure partneri, sest üleilmne tung univesumi mõõtmetes aasta teatrisündmust vaatama päästab kodumaise majutusäri käibemaksutõusust.
Alustasime möödunud hooajal foorumetendustega laiale vaatajate hulgale ja õigesti tegime. „Vaheaasta“ jätkub ka uuel hooajal, sest brasiilia teatriuuendaja Augusto Boali osalusteatri meetod foorumteater on koroonajärgse maailma superstaar. Sa tahad tulla ja ütelda oma arvamuse välja ja sa tuled ja sa ütled, sest see on kaasarääkimisteater – veel üks uus žanr VATi portfellis. Ja uus foorumetendus tuleb uuel hooajal – mis teemal, aeg näitab!
Ja hooaja lõpuks tuleb kunstiprojekt „Haihtuv Tallinn“ – lavastus meie kujutluste linna kadumisest, projekti vedajaks on lavastuskunstik Sander Põldsaar ja meie rahvusvahelised partnerid projektis Playon.
VAT on Väike Akadeemiline Teater – sellisena ainuke ja ainulaadne. Teatristatistika andmetel on VATi külastanud 2022. aastal 20 000 vaatajat.
Soovime kõigile kaunist suve ja kohtume juba VAT Teatri 37. hooajal!
PuudutaVAT Teatrit!
Pildil VAT Teatri esindus nädalavahetusel toiminud 52. Eesti teatrite spartakiaadil, millest võttis osa 12 teatrit üle Eesti.